Tilgængelig på dit site

Hvis du får et websted på sites.ku.dk, skal du være opmærksom på, at webstedet (sitet) skal overholde lovgivningen om tilgængelighed.

Ved at gøre dit websted tilgængeligt,  sørger du for at dit websted er brugervenligt, har forbedret søgbarhed, samt tager hensyn til dem, der har en funktionsnedsættelse, som f.eks. svagtseende, mennesker med læsevanskeligheder eller hjernerystelse.

Sites.ku.dk kan ikke påtage sig ansvaret for at dit websted lever op til retningslinjerne for tilgængelighed og det er derfor dig selv som ejer af webstedet der skal sørge for at indholdet lever op til lovgivningen.

Som ansvarlig for dit websted skal du sørge for:

  • at brugerne kan tilgå KU’s generelle tilgængelighedserklæring fra dit websted (gerne med et link i footeren).
  • at dit websted har installeret et cookie-plugin der overholder KU’s Cookie og Privatlivspolitik, samt henviser hertil.
  • at dit websted lever op til loven for tilgængelighed på alle offentlige websider i henhold til Digitaliseringsstyrelses anvisninger på niveau AA.

Vejledning til øget tilgængelighed på dit websted på sites.ku.dk 

Tilføj beskrivende Alt-tekst (alternative text) til alle dine billeder 

For at billeder kan beskrives for en bruger som anvender en skærmlæser, skal Alt Text bruges. I funktionaliteten Image Alt text, skal du beskrive det præsenterede billede (ikke kun nøgleord). Undgå, hvis der er muligt, at anvende billeder med tekstindhold.

Når du indsætter et billede, en figur, illustration eller andet ikke-tekstligt indhold har du to muligheder for at give det en alternativ tekst.

  • Hvis et billede har en indholdsmæssig værdi, skal du give det en kort og præcis alternativ tekst i tekstfeltet ‘Alternativ tekst’.
  • Hvis billedet blot er dekorativt og ikke er nødvendigt for forståelsen af sidens indhold, sætter du et flueben i feltet ‘Dekorativt billede’. Nu indsætter WordPress det man kalder et tomt alt tag i koden (alt=””), og en skærmlæser vil forstå, at den blot skal springe billedet over. Læs mere om hvordan du skriver en god alternativ tekst i denne artikel.

Benyt beskrivende links

Dette betyder at dine links bør være kontekstuelle og give brugerne indsigt i, hvor linket bringer dem hen. Et eksempel kunne være at i stedet for at have et link der hedder “læs mere her”, så kunne det hedde “ Se her for inspiration til din undervisning”.  Sørg for så vidt det er muligt at din linktekst ikke er ens på forskellige links.

Vær opmærksom på brug af farver og kontrast 

Når du vælger farver til dit websted, bør du være opmærksom på farve forholdene og kontrasten. Du skal bruge farveindstillinger med høj kontrast, som fx sort og hvid, der gør det lettere for brugerne at se og læse webstedsindholdet.

Installer et Cookie plugin der overholder cookie og privatlivspolitikken 

Vi har lavet en udførlig vejledning, som kan fås ved at skrive til blogs@hum.ku.dk

Læg kun tilgængelige dokumenter (fx. PDFer) på sitet.

Når du uploader dokumenter til dit websted skal disse også være tilgængelige. Dette kan det være ret krævende at sørge for, så i første omgang bør du overveje, om dokumentet overhovedet skal uploades, eller om det kan placeres andre steder. I KU’s webguide om tilgængelige dokumenter kan du finde yderligere information. Her kan du få hjælp til at gøre dine dokumenter tilgængelige.

  1. Word – automatisk test
  2. Word – manuel tilretning
  3. PDF
  4. Excel
  5. InDesign (i Designguiden)

Link til KU’s generelle tilgængelighedserklæring

På dit websted skal der i footeren linkes til KU’s generelle tilgængelighedserklæring med dette link: https://www.was.digst.dk/ku-dk.

Brug af video eller audio på dit websted

Video og audio skal kunne stoppes og skal tilføjes tekster. Videoer skal også kunne synstolkes. Læs mere om lovkravene til video og audio.

Skab struktur i dit tekstindhold 

Alle brugere har gavn af velstrukturerede og overskuelige sider, men især for brugere med skærmlæsere er det vigtigt, at de har nogle virkemidler til at danne sig et overblik over sidens indhold.

  • Brug Overskrift 1-3 til overskrifter. Der må kun være en Overskrift 1, og den vil på de fleste sider være automatisk genereret af sidens titel. De efterfølgende overskrifter skal hænge sammen hierarkisk, og man må ikke springe et niveau over og f.eks. gå fra Overskrift 1 til 3.
  • Brug punktopstilling med prikker eller tal, når det giver mening.
  • Skriv i et simpelt sprog, uden for lange sætninger eller ord.
  • Brug ikke kursiveret eller understreget tekst, da det kan være meget svært for svagtseende at læse.

Brug af tabeller

Når du anvender tabeller skal du sørge for to ting for, at en tabel på web er tilgængelig: Den skal kun have én klasse, og så skal du angive overskriftceller. Læs mere i KU’s webguide om tilgængelige tabeller.

Hjælp til test dit websted for tilgængelighed 

Er du ikke helt sikker på at dit site lever op til de danske tilgængelighedskrav? Så test det! Der findes en en række forskellige gratis værktøjer til at teste webindhold eller specifikke elementer såsom alt-tekster, farvekontrast og døde links. Det første skridt mod en øget tilgængelighed på dit websted er at evaluere webstedet aktuelle tilstand.

De gratis testværktøjer til web giver ikke et fuldt overblik men kan hjælpe med at give et billede af de mest typiske fejl på siden.

Vi anbefaler:

  • Siteimprove Accessibility Checker – udvidelse til Chrome
    Vær opmærksom på, at du kan filtrere, så du kun ser fejl på AA- og redaktør-niveau. Kontakt din lokale webstedsansvarlige for at få adgang til Siteimprove.

Læs mere via KU’s webguide om tilgængelighed og få en introduktion til de vigtigste elementer i Siteimproves Accessibility-modul her.

  • Google Lighthouse – tryk F12, derefter på fanen Audit og Generate report.
    Vær opmærksom på, at du kan filtrere, så det kun er resultater ift. Tilgængelighed (Accessibility).

Generelle tilgængelighedsråd til WordPress

Når du opretter et websted på sites.ku.dk gøres dette i CMS-systemet WordPress. Find yderligere vejledning til at øge din tilgængelighed i WordPress på denne side om tilgængelighed fra WordPress.