Hvor er læserens opmærksomhed?

Det er en god ide, at vide hvad læseren ser på din blog/dit site så du kan gøre det mere brugervenligt og placere dine vigtigste budskaber, hvor læseren ser dem. Følgende punkter afspejler resultatet fra eye-tracking tests på hjemmesider:

  • Overskrifter får opmærksomhed, men fancy skrifttyper bliver ignoreret
  • Der kigges næsten ikke på de nedre dele af hjemmesiden
  • Korte afsnit er bedre end lange. Nogle ignorerer helt lange klumper tekst
  • Reklamer og andet, som er placeret øverst til venstre får mest opmærksomhed
  • Store billeder skaber mere opmærksomhed end små billeder
  • Der bliver brugt mere tid på at kigge på menuer og knapper end andre dele af din hjemmeside
  • Tomt rum (white space) på hjemmesiden er positivt

eye-tracking

For mere information om eye-tracking på hjemmesider, se følgende link:

Skriv en kommentar

Navn og emailadresse skal udfyldes.